Sembolizm ve Kristoloji: Yuhanna İncili'nde İsa Tasviri
Bilal Patacı
“Başlangıçta Söz vardı…” cümlesi belki de Yeni Ahit külliyatının akılda en çok kalan şiirsel ifadelerinden biridir. Yuhanna İncili yazarı, biraz sonra sahneye alacağı başkahramanı perdenin gerisindeki izleyicisine betimlerle anlatan bir drama eserini taklit edercesine hikâyesine başlar. Çağdaşlarının yaptığı gibi zaman ve mekânın kesiştiği muayyen bir noktayı değil, varoluşun öncesini esas alır. Önceki İncil yazarlarının İsa hakkındaki betimleri Yuhanna İncili’nin İsası’nı tasvir etmede yetersizdir. Bu sebeple nam-ı diğer Dördüncü İncil kendisinden önceki anlatıların kurgu ve kronolojisini yeniden tasarlar. Bu tasarımın sunduğu kristolojik model eskatolojiden ziyade protolojiyi dikkate alan söylemsel bir tanrılaştırma dilini kullanır. Elinizdeki bu kitap Yuhanna İncili’nde beliren İsa tasvirinin bağlamını ve inşâsını sembolizm ve kristoloji arasındaki etkileşim üzerinden ele almaktadır.
Satın Al Kitabın İçeriğini GörüntüleYazar Hakkında Bilgi
Bilal Patacı
1986 yılında İstanbul’da doğdu. Lisans eğitimini Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde tamamladı. 2014 yılında İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dinler Tarihi Anabilim Dalı’nda hazırladığı “Pelagius ve Hıristiyan Düşüncesindeki Yeri (IV. ve V. Yüzyıl)” başlıklı tez çalışmasıyla yüksek lisans derecesini aldı. 2017-2018 yılları arasında Birleşik Krallık’ta Cardiff Üniversitesi Arkeoloji, Tarih ve Din Fakültesi’nde doktora konusu hakkında araştırmalar yaptı. “Yuhanna İncili’nde Sembolizm ve Kristoloji: İsa Tasvirinin Bağlamı ve İnşâsı” başlıklı doktora tezini 2021 yılında tamamladı. Halen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dinler Tarihi Anabilim Dalı’nda Araştırma Görevlisi olarak çalışan Patacı evli ve iki çocuk babasıdır.